Zomervakantie 2019 - St. Leonard (2)

Vrijdag 9 augustus

Na een prima ontbijt met een keur aan bio-dingen rijden we in een uurtje - ook nog wat file onderweg - naar Meran. We zijn blij dat ons hotel een beetje op hoogte ligt, want het is warm ...

In Meran parkeren we de auto en lopen in een minuut of 10 naar het centrum, waar we op een terras aan de rivier de Passer koffie drinken.

Daarna slenteren we door de het aardige, maar oh zo drukke centrum op zoek naar een plek om te lunchen.

De meeste terrassen zijn vol. Binnen is overal plek, maar dat spreekt ons niet aan.

Uiteindelijk vinden we een heerlijk schaduwrijk terras aan de rand van het centrum: Restaurant Sigmund. Daar gebruiken we een prima lunch.

Na de lunch scoort Lilian zo waar nog een leuke jurk! Daarna hebben we het wel gezien in dit 'oververhitte' Meran en

Het is gezellige druk. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat het zondag is. Er komt net een tafel vrij, dat komt mooi uit. Het is hier een relaxed gebeuren. We drinken en eten wat. Er is ook nog even wat muziek van enkele locals.

Rond 2 uur zijn we weer terug bij de auto. We 'duiken' de pas weer over en zijn tegen half drie in ons hotel.

Foto-impressie

Daar ligt onze hut ...

Rinner Alm / Rinneralm

Zaterdag

Het plan is om vandaag vanuit het hotel naar de Jaufenalm te lopen via route  18A en 17. De route start schuin tegenover het hotel en gaat direct behoorlijk steil omhoog en dat gaat zo nog even door, niet bepaald de meest favoriete start voor Lilian!

Na zo'n drie kwartier steken we bij een bushalte de weg naar de Jaufenpas over en gaan over van route 18A naar route 17. Het blijft redelijk steil omhoog gaan tot we een 'Forststraße' kruisen waar we even uitpuffen.

De rivier de Passer

Vanaf het bospad zien we hoog boven ons een hut liggen, is dat de Jaufenalm? Nee, de Enzianhütte, die hoger ligt dan de Jaufenalm.

Sowieso nog een flink eind. Hebben we daar wel zin in op deze warme dag ... niet dus!

We kijken even op onze iPad (met

'Forststraße'

Is dat de Jaufenalm?

MotionX GPS HD) en onze kaart en besluiten het bospad af te lopen richting SS44 en dan via de weg terug te lopen naar het hotel.

Is natuurlijk niet echt een feest langs een doorgaande weg lopen en ook niet geheel zonder gevaar.

Gelukkig is het niet zo druk op de weg en wordt er 'beschaafd' gereden, mede omdat het gemotoriseerd verkeer weet dat er veel langzaam verkeer is. Vele tientallen wielrenners die alleen of in

groepjes de Jaufenpass willen bedwingen.We zijn tegen twee uur weer bij het hotel en besluiten dan direct met de auto naar de Jaufenalm te rijden.

We vinden daar een plekje op het terras met heerlijk uitzicht. Kleine lunch, wijntje ... heerlijk. Daarna terug naar het hotel, om ons op te frissen na alle transpiratie van de wandeling.

Zondag 11 augustus

Op advies van Irmgard gaan we een simpele wandeling maken naar Kalcheralm, op sommige kaarten foutief geschreven als Klacheralm.

We rijden de Jaufenpass over en drinken eerst een kopje koffie in het Jaufenhaus. Daarna rijden we een stukje omlaag naar de parkeerplaats (1822m) waar de wandeling begint. De parkeerplaats is echt overvol, er is geen plekje meer te vinden. Tja, het is ook zondag.

We besluiten weer terug te rijden naar de Jaufenpass en parkeren de auto bij het Jaufenhaus. Van hieruit lopen we in een half uurtje naar de Rinneralm. Een relaxte wandeling, onderweg komen we nauwelijk mensen tegen. Na zo'n half uur zien we Rinneralm liggen. We verlaten route 19B en dalen een klein stukje af naar de hut.

lopen snel naar de auto: airco! In 45 minuten zijn we weer in ons hotel, waar het qua temperatuur een stuk aangenamer is, zeker met een heerlijk wijntje er bij!

's Avonds had Sigi nog een kleine wijnproeverij georganiseerd. Enkele wijnen, vond ik bepaald interessant!