(placeholder)

Maandag 31 juli - reisdag

Na het gebruikelijke prima ontbijt, waar wij, als we zo de andere gasten bekijken, bescheiden gebruik van maken, rekenen we de kleine € 2000 af voor een week half pension incl. de alcoholvrije en alcoholische versnaperingen.

Daarna nemen we afscheid van Christoph en Katrin en gaan we op weg naar onze volgende bestemming in het Thüringerwald.

(placeholder)

Qua tijd valt de reis best tegen. Er is oponthoud aan de grens met Duitsland (controle) en er zijn diverse files. Je kunt niet echt doorrijden.

We besluiten van de snelweg af te gaan en een (groot) deel binnendoor te rijden. De route leidt ons door mooie en vriendelijke landschappen. Het is trouwens wel prima reisweer.

Tegen 17:30 uur, na 7:18 uur reistijd komen we aan in Hotel Waldfrieden. Het blijkt een onderdeel te zijn van de groep Flair Hotels.

We worden vriendelijk ontvangen. We hebben half pension en kunnen kiezen uit een twee gangen menu met keuze uit twee hoofdgerechten. De ene dag is er een voorgerecht, de andere dag een dessert.

Onze kamer is op de derde(!) verdieping. Er is geen lift. De kamer heeft gescheiden bedden: een twijfelaar en een eenpersoonsbed. Dat stond niet in de reserveringsbevestiging. Er is eventueel nog een kamer op de tweede verdieping, maar dat bed is even groot als de twijfelaar op onze kamer. Dan maar de kamer op de derde verdieping die is wat groter en lichter.

Het hotel heeft geen bar of lounge waar je gezellig kunt zitten als je voor het diner wat wil drinken. Je

Route Großarl - Meuselbach

zit dus aan de tafel waar het diner geserveerd wordt. Denk niet dat men het bestek en het servet even weghaalt als je vooraf wat wil drinken. Er is wel een terras, maar gezien de regen de komende dagen, biedt dit geen soelaas. We worden in dit hotel overvallen door enige treurnis, een soort somberheid. Bij het avondeten konden we kiezen uit een ovenschotel met macaronie en groente, of 'Matjesfilet'. We kiezen de ovenschotel, die is niet slecht.

Dinsdag 1 augustus  - regendag

Na het prima ontbijt rijden we in de stromende regen naar Rudolstadt. De regen wordt al snel minder en na de koffie in Kaffeehaus Wenzel, lopen we het centrum even door en komt de zon er zelfs bij!

Een lunchgelegenheid vinden lukt niet erg en daarom vragen we advies bij het VVV. Het aanbevolen restaurant blijkt echter gesloten en een ander restaurant lijkt niet meer te bestaan. Dan maar weer naar Kaffeehaus Wenzel die ook prima lunchgerechten serveert.

De Marktstraße

Het stadhuis

die twee extra couverts weg te halen. Het diner stelt vanavond weinig voor. We konden kiezen uit een Grillteller of een Salade du Chef. We kiezen de salade. Niet slecht, maar niet meer dan dat.

Woensdag 2 augustus

Een dagje Erfurt lijkt ons leuk voor een bezoek, heeft volgens zeggen de grootste Altstadt van Duitsland. We wilden eigenlijk met de trein naar Erfurt, maar dat is best prijzig, samen heen en terug een kleine € 65! Dan maar met de auto.

Standbeeld van Friedrich Fröbel

Erfurt is inderdaad een leuke stad met een gezellig centrum. Met in de smalle straatjes hele leuke en aparte winkeltjes.

We lunchen in zo'n straatje bij Café & Restaurant Nüsslein: leuke tent!

Daarna slenteren we terug naar de parkeergarage. Onderweg doen we nog wat inkopen, o.a. bij Hugendubel, wat een geweldige boekwinkel!

We lopen ook langs een winkel met prachtige vulpennen. De vulpen van Van Gogh trekt onze aandacht, we zijn wel benieuwd naar de prijs: € 3500!

De 'Van Gogh' vulpen

Na de lunch rijden we nog even naar Saale/Saalfeld. Er is in het centrum een groot plein met wat kraampjes en daarop komend een paar zijstraten uit.

Na het aansteken van twee kaarsjes in de Johanneskirche, hebben we het al snel gezien: weer terug naar ons hotel.

Het weer laat het toe om op het terras te zitten. Oké, af en toe wat spetters, maar te weinig om naar binnen te gaan. In ieder geval beter dan binnen zitten aan een tafel die gedekt is voor vier voor het avondeten. Blijkbaar komt het personeel niet op het idee om

Orgel Johanneskirche

Het avondeten stelt niet veel voor, rollade met rode kool (teveel) saus en Knödel.

Het regent inmiddels weer flink. Hopelijk is het morgen beter, want we willen een wandeling maken.