(placeholder)

Maandag 7 augustus - reisdag

We besluiten een beetje vroeg te ontbijten en onderweg een bezoekje te brengen aan Eisenach dat volgens de bekende info een leuk centrum zou hebben. Na het ontbijt willen we snel naar Eisenach rijden, maar we

kunnen niet afrekenen, omdat de receptioniste er nog niet is!

Uiteindelijk kunnen we pas rond 10:00 uur de rekening betalen. Daarna rijden we in ruim een uur naar Eisenach. We zetten de auto in de parkeergarage en lopen het centrum in: hoera het begint weer te regenen!

We lopen langs een vrijwel leeg druilerig marktplein een straatje in met een vermoeden van centrum. Als we verder lopen zijn er nog wat zijstraten in het voetgangersgebied, maar veel meer centrum is er niet.

We drinken een kopje koffie in 'American Bar und Restaurant Skyline'. Mmm, we zien weinig Amerikaanse uitstraling hier.

Na de koffie vervolgen we onze weg naar Mertesdorf. Door de vele 'Baustellen' best een lange reis. De 480,2 km hebben we in - zuivere reistijd - 5:07:43 uur afgelegd.

Rond kwart voor vijf checken we in, in het ons bekende hotel: toch een beetje thuiskomen!

Na uitgepakt te hebben gaan we naar de gezellige

Georgenkirche am Markt

Weinstube: wijntje, whiskey ... Daarna genieten we in het restaurant van het driegangen menu, uiteraard besproeid met wijn van de eigen wijngaarden.

Dinsdag

Na het ontbijt een wandeling gemaakt rond Villa Borg. De Romeinse villa Borg (Duits: Römische Villa Borg) is een herbouwde Romeinse villa rustica bij het dorpje Borg.

Deze villa ligt in de nabijheid van het drielandenpunt aan de Moezel tussen Duitsland, het Groothertogdom Luxemburg en Frankrijk. In de gemeente bevindt zich nog een tweede Romeinse opgravingsplek: de Romeinse villa Nennig.

Panoramafoto Villa Borg

Rondwandeling Villa Borg

Villa Borg is een archeologisch park, openluchtmuseum en ligt op de opgravingssite van een Romeinse villa rustica.

De villa rustica is volledig herbouwd. De villa werd ontdekt in de jaren 1980 en is gereconstrueerd in het midden van de jaren 1990. In 2008 was de villa met haar tuinen en bijgebouwen, zoals de schuren en het poort- gebouw, volledig voltooid.

Er vinden nog steeds  opgravingen plaats rondom de villa. De reconstructie is deels gebaseerd op een villa rustica die eerder opgraven is in het Luxemburgse Echternach en op de boeken van Vitruvius. [bron: Wikipedia]

Rondom de villa rustica zijn ook de tuinen zo realistisch en historisch mogelijk heringericht, op basis van pollenanalyses uit de tijd van het Romeinse Keizerrijk.

De wandeling van 7,1 km over vlak gebied was wat saai. We liepen meestal in het bos, maar soms ook door open terrein met soms mooie landschappen die echter flink verpest werden door (roof)vogel killers, ofwel wind- turbines.

Na 1:36:42 uur kwamen we weer aan bij het museum Villa Borg: erg interessant overigens!

Aan het binnenplein is ook een restaurant waar we prima gelunched hebben!

Na de lunch reden we in ruim een uur weer via Trier naar ons hotel. In de Weinstube een wijntje, whiskey ... Daarna genieten we in het restaurant van het driegangen menu, uiteraard besproeid met wijn van de eigen wijngaarden.

Woensdag

Vandaag een dagje Trier: altijd leuk. Na de koffie op het terras van de Ratskeller aan de markt, lopen we eerst even langs de Brasserie om voor straks een tafeltje te reserveren. Daarna slenteren we door het centrum. Toch merken we bij onszelf hier enige slijtage: het is allemaal welbekend. Als we teruglopen naar de Brasserie begint  het flink te regenen.

Pas na de lunch wordt het weer droog en gelijk flink zonnig. Tegen drieën lopen we terug naar de parkeergarage, ja we hebben contant geld, je kunt er alleen met een EC-kaart betalen en die heb je niet als Nederlander.

We rijden nog even langs een Peugeot dealer omdat de bandenspanning niet in orde zou zijn. Er blijkt niet aan de hand. Deze hulp was geheel gratis, Vielen Dank!

Het wordt steeds zonniger, reden om 's avonds buiten te dineren. Heerlijk, alleen vervelend met die rokers om je heen! Daarna nog even een kopje koffie in de Weinstube.