Zondag 14 augustus - reisdag

We kijken met veel plezier terug op onze week in Gut Hotel Schmelmerhof**** in het gehucht Rettenbach, 4 km ten zzo van Sankt Englmar. Een hotel en regio om nog eens terug te komen!

Ondergaande zon vanaf het terras van het hotel

Onze volgende bestemming is Heidelberg, een stad die Lilian weer een keertje wil bezoeken. We waren hier eerder in 2011 en later ook nog tijdens de terugreis van wintersport.

We kiezen voor Hotel Birkenhof in Eppelheim, een paar km ten westen van Heidelberg. We hebben een moderne kamer in een bijgebouw. Er is een binnenplaats met

om een biertje te nemen, een zeldzaamheid voor mij. Het diner gebruiken we op het drukke en gezellige terras: de kwaliteit is gutbürgerlich.

Maandag

De binnenplaats van het hotel

groen en een waterpartij. Na ons geïnstalleerd te hebben, maar even iets drinken op het terras. Het is erg warm. Eigenlijk de eerste dag dat we met (te) warm weer te maken hebben. Reden voor mij

Biertje!

We staan gelijk midden in het centrum en lopen naar de gezellige Hauptstraße. Allereerst: koffie! We vinden een plekje op het terras van Bent: gezellig mensen kijken.

We slenteren verder, winkel in winkel uit ... We lunchen op het terras van Trattoria Toscana, ons bekend van ons vorig bezoek aan Heidelberg. Een een hele leuke plek. De lunch is prima, het personeel is wat stijfjes.

We waren eigenlijk van plan om die avond te dineren in een leuk restaurant in Heidelberg, maar aan het eind van de middag hebben we 'het wel gezien' en gaan we met de Straßenbahn terug naar ons hotel.

We dineren daar dus weer op het terras, zonder meer gezellig. Naast de hotelgasten veel locals, een goed teken.

Na het niet meer dan redelijke ontbijt de volgende ochtend in een slecht onderhouden ontbijtruimte met ramen met spinrag en vieze kozijnen lopen we in een kwartier naar het stadje Eppelheim voor de Straßenbahn naar Heidelberg. Bàh, mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. De tram brengt ons in een half uurtje naar een centrum van Heidelberg.

Dinsdag

Na het ontbijt dinsdagochtend rekenen we af en vervolgen we onze reis naar de laatste bestemming van onze vakantie: Traben-Trarbach.

Onderweg nemen we een kopje koffie op een terrasje in Stromberg. In 2008 hebben we hier overnacht in Golf Residenz Hotel Stromberg (geen succes) en niet te verwarren met met het luxe Land & Golfhotel Stromberg!

Na de koffie zijn we rond 13:00 uur bij ons hotel in Traben-Trarbach: Park Hotel. We worden vriendelijk ontvangen, en hoewel we aan de vroege kant zijn is onze kamer al beschikbaar.

Het ziet er een beetje oubollig uit, maar op zich is de kamer netjes, wel met een bijna claustrofobische badkamer.

Na te hebben ingeruimd maar even een plekje zoeken voor de lunch ... Er is eigenlijk weinig keus in Traben-Trarbach. We proberen Restaurant Panorama bij de brug over de Moezel. De kelner lijkt ons niet te (willen) zien. Letterlijk, figuurlijk? Als we zijn aandacht trekken door hem aan te roepen met ober wordt hij boos: daar is hij niet van gediend. Wij ook niet van dit onbetamelijk gedrag: weg hier! Kortom: Restaurant Panorama ist nicht empfelenswert, wat een hork die kelner!

Uiteindelijk niet op een terras, maar binnen geluncht bij Sloßbergstübchen. Toen we binnenkwamen was men druk bezig met het opruimen van gebroken glazen en wijn op de vloer, blijkbaar had iemand een dienblad met volle glazen laten vallen.

De lunch was gutbürgerlich. Nog even gesproken met de eigenaresse, die haar ribben gekneusd had.

Traben-Trarbach valt ons eigenlijk wat tegen, weinig leuke restaurants, meer het type snackbar, ook weinig leuke winkels, enkele gesloten restaurants ... we werden er niet echt vrolijk van.

's Avonds gedineerd op het terras van ons hotel. Echt een heerlijk terras, vriendelijke bediening, kwaliteit van het diner is gutbürgerlch.

Woensdag

Na het best goede ontbijt rijden we een beetje rond. We kennen deze regio natuurlijk best goed. We rijden even naar Pünderich, waar we een kopje koffie drinken op het zonovergoten terras van Hotel.Restaurant zur Mariënburg waar we voorjaar 2019 verbleven.

We maken nog een rondje via Bad Bertrich - nog steeds een dooie boel - en besluiten te lunchen in Zell. Een plaatsje met gezellige smalle straatjes, waar we eerder waren in 2019 en van waaruit we toen ook een wandeling(etje) hebben gemaakt.

We slenteren door de gezellige Schloßstraße en Baldungstraße. We gebruiken de lunch op het terras van Weinhotel 'Zum Grünen Kranz'. Het eten was gutbürgerlich, de wijn goed.

's Avonds even gezocht naar een goed restauarnt ... We komen terecht  op het terras van die Graifen. Hé, daar hebben we zomer 2015 een keer geluncht.

We maken allebei dezelfde keuze. Als hoofdgerecht Filet von der Meeräsche (harder) en als dessert Nougat-Passions Fruchtschnitte. Dit alles begeleid door een heerlijke droge witte wijn (Süd-Ost 2017) van de eigen wijngaard.

Foto-impressie

UItzicht vanaf ons balkon
Het Park Hotel
Hotel.Restaurant zur Mariënburg is aangesloten bij de keten Landidyll
De gezellige Baldungstraße

Donderdag 18 augustus - reisdag

Tja, de vakantie zit er weer op. De eerste twee weken van de vakantie respectievelijk in Großarl en Sankt-Englmar waren de toppers. De trage terugreis met overnachtingen in Heidelberg en Traben-Trarbach waren leuk, maar toch wat minder.

We kijken alweer uit naar een weekje vakantie in de herfst ...