Wandeling vanuit Kiedrich

Hierna rijden we naar Eltville, waar volgens de eigenaresse van ons hotel goede restaurants zouden zijn. Uiteindelijk belanden we in Weinstube Gelbes Haus. Lilian gaat voor een uitgebreide salade en ik voor gerookte zalm met Rösti. Gelbes Haus is overigens zeer druk bezocht. Het restaurant beschikt over een groot terras, is duidelijk voor een ander jaargetijde.

Na de lunch rijden we op ons gemak terug naar ons hotel. Omdat het restaurant van ons hotel gesloten is moeten we elders dineren. We kiezen voor Da Toni, zoals de naam al doet vermoeden een Italiaans restaurant. Aan de buitenkant zie je er niet aan af dat het restaurant zo groot is. We kiezen allebei voor een pizza, een 'Erotica' en een 'Braccio di ferro'. De kwaliteit is standaard.

Maandag 26 februari

Hé, jarig vandaag! Geen cadeaus, want ik zou écht niet weten wat ik moet vragen. Na het ontbijt gaan we met de trein naar Frankfurt. Vanaf het Hauptbahnhof lopen we het centrum is.

Mmm, Frankfurt komt nogal ongezellig op ons over. We komen op een historisch plein - Römerberg - waar we koffie drinken in Zum Standesämtchen. Van de kelner horen we dat dit plein plein na WO II voor het grootste deel in oude stijl herbouwd is. Verder is er weinig 'historisch' te vinden in het centrum van Frankfurt. We shoppen een beetje, en 'waaien' vervolgens naar de Kornmark 11, waar we wat eten in Leib & Seele, ook wel Essen + Trinken Restaurant genoemd. Het ligt op de hoek van de Kornmarkt en de Kleiner Hirschgraben / Bleidenstraße. Het is een druk beklante zaak met gemengd publiek van zakenlui via moeders met kinderwagens tot toeristen. Bediening is vlot en adequaat. Van maandag t/m vrijdag heeft men een wisselend lunch gerecht - Stammessen - voor de zeer schappelijke prijs van € 6,90.

Wij kiezen de salade met geitenkaas en gerookte zalm (Ziegerkase Raücherlachs), en een spaghetti Bolognese met een schnitzel (Schnitzel Bolognese). Het is een gezellige tent. Omdat de  tafeltjes dicht op elkaar staan, kunt je redelijk meegenieten van de gesprekken aan de buurtafeltjes.

Het smaakt allemaal prima. Het is nu zeer fris, maar het restaurant beschikt over een groot terras. Kortom een prima lunchgelegenheid in Frankfurt.

Na de lunch lopen we richting station: Frankfurt kan ons niet echt bekoren. Dat het bitterkoud is helpt natuurlijk ook niet. Op weg naar het station komen we langs een winkel van Gudrun Sjöden: interessant! Hier scoort Lilian twee jurkjes.

Krokusvakantie 2018 - Rüdesheim (2)

Zondag

Na een prima ontbijt met opnieuw een glaasje sekt, besluiten we toch de wandelschoenen aan te trekken. Het is weliswaar heelijk zonnig, maar het is koud met een onaangename wind.

Kiedrich

We hebben gekozen voor een wandeling vanuit Kiedrich. Dit plaatsje ligt zo'n 18 km ten oosten van Rüdesheim op zo'n 20 autominuten. We parkeren de auto in de Eltviller Straße en lopen een stukje van wandeling 34 uit de Kompass Wanderführer: een rondwandeling vanuit Kiedrich langs Hausen. We kunnen de route op verschillende punten inkorten, wat we - gezien de snijdende kou - ook wel gaan doen.

Fris!

Het is inderdaad extra fris door de harde wind, in combinatie met de vorst, maar gelukkig lopen we door een vrij open landschap met een heerlijk zonnetje erbij. We besluiten bij de Hedwig-Witte Blick de wandeling in te korten.

We lopen nu via een landweggetje - sterk verijst - terug. Deze weg gaat eerst nog omhoog en we halen de ijzingwekkende hoogte van 320 meter! Daarna dalen we langzaam en wordt het landweggetje geleidelijk aan ijsvrij en goed begaanbaar.

Enkele foto's van de wandeling

Koffie!

Weer terug in Kiedrich drinken we een kopje koffie in Kiedricher Hof. Het lijkt ons een prima restaurant. We besluiten na de koffie nog een Glühwein te nemen, wel apart, is van witte wijn: lekker fris van smaak.

Altdeutsche Weinstube

's Avonds dineren we in de Altdeutsche Weinstube, Duitse naam, maar een Franse keuken! De kok is een Fransman die verliefd werd op een Duitse en dit leidde tot dit hotel / restaurant. We zitten helaas in een tweede zaaltje van het restaurant, niet echt gezellig.

We gaan allebei voor de 'Tournedos canard', echt heel goed! Ter afsluiting een kopje koffie c.q. espresso met calvados. Prima gedineerd, maar de ruimte waar we zaten was dus niet zo gezellig.

Dinsdag

Onze laatste dag alweer. In het hotel wordt het steeds stiller, we zijn zo ongeveer de enige gasten in de ontbijtzaal. Na het ontbijt besluiten we er met de auto op uit te gaan. We besluiten naar het plaatsje Bad Kreuznach te gaan, zou leuk zijn.

De auto kunnen we kwijt in de parkeergarage aan de rand van het centrum. Centrum? Niet bepaald gezellig. De snijdende wind helpt ook al niet. Via de Kornmarkt lopen we in zuidoostelijke richting de Mannheimerstraße af of zoek naar een gezellige lunch gelegenheid: niets. Dan maar weer terug over de Mannheimer Straße. We steken de Nahe over en zien wat verderop ook wat historische panden en ook Gasthaus Krone.

De keuze aan restaurants is duidelijk gering, dus proberen maar ... We zijn zo ongeveer de enige gasten in het restaurant, maar we zitten er gezellig aan het raam.

De bediening is vriendelijk. We kiezen voor een 'Salat mit Putenstreifen' en een 'Zwiebelschnitzel' met uiteraard een glaasje wijn. Niet slecht! Bij het afrekenen krijgen we uitgebreid uitleg over het toerisme en de restaurants in Bad Kreuznach. Ze raadt ons aan het thermaalbadcomplex aan de Nahe te bezoeken. Gezien het weer zien we daar toch maar vanaf en gaan weer op weg naar Rüdesheim.

's Middags drinken we wat in Restaurant - Café Rosenberger en besluiten daar 's avonds ook te dineren. Je kunt er gezellig aan het raam zitten met blik op de altijd levendige Rijn. Het eten is gutbürgerlich.

Woensdag - reisdag

Na het ontbijt - vandaag geen Sekt - aanvaarden we de thuisreis.

Het was een leuk vakantieweekje in een prettig hotel! We zouden hier nog weleens willen verblijven in een wat warmer jaargetijde. De reis verloopt zeer voorspoedig en zijn in de voormiddag weer thuis. Het is pas woensdag, dus nog een paar heerlijke vrije dagen!

Inmiddels weer een weekje geboekt bij Breuer's Rüdesheimer Schloß in de meivakantie. Benieuwd hoe het ons dan bevalt ...