Herfstvakantie 2021 - Hallenberg (3)

Donderdag 21 oktober

Inderdaad - zoals voorspeld - regen en stormachtige wind. Geen wandeldag dus, maar wat dan. De meeste leuke plaatsjes in de regio hebben we al bezocht.

We wachten de ontwikkeling van het weer even af ... Rond 11.00 uur begint het op te klaren. We besluiten naar Bad Berleburg te rijden. Volgens kenners is het afgezien van het kasteel een niet interessante plaats. Dat klopt helemaal met onze indruk. In de bovenstad is nog een vermoeden van een iets gezelligs, een plein met

Hotel Jagdhaus Wiese [© Sauerland.com]

restaurants die allemaal gesloten zijn. We blijken hier toch eerder te zijn geweest en hebben toen ook geen leuk restaurant gevonden.

Jack krijgt een ingeving: "Laten we naar het gehucht Jagdhaus rijden." Tijdens onze zomervakantie in 2020 toen we in Hotel Forellenhof verbleven, hebben we een paar keer prima gegeten in Hotel Jagdhaus Wiese. Zo gezegd, zo gedaan. Het is maar  20 minuten rijden naar Jagdhaus. Het begint steeds harder te regenen. Tja, hoe hoger hoe natter. Het gehucht Jagdhaus ligt op 660 m.

Het hotel is gevuld met hotelgasten, maar er is nog ruim plaats.

We genieten een prima lunch! We zijn gekomen met regen en we vertrekken ook weer met regen.

Naarmate we dichter bij Hallenberg komen wordt het droger en de zon breekt zelfs door!

Vrijdag

Alweer de laatste dag van onze vakantie, dan nog maar snel een wandeling! Gisteren hebben we al een wandeling uitgezocht naar de Heidkopf Turm. De wandeling begint op een parkeerplaats in een scherpe bocht op de weg naar Bad Berleburg. 's Ochtens een strak blauwe hemel, maar al snel komt er bewolking opzetten.

Vanaf de parkeerplaats op 580 m hoogte nemen we de vrij steile weg omhoog. Na een half uurtje komen we bij een T-spitsing (650 m) en gaan hier rechtsaf. Af en toe valt er wat regen. Boswachters zijn druk in de weer met het verzagen van bomen die door de storm zijn omgewaaid.

Als we in de buurt van de Heidkopf Turm komen, ligt er rechts van het pad een hut van de SGV: Sauerländischer Gebirgsverein. We nemen daar even een slokje water en zien dat verderop de boswachters druk aan het werk zijn. Met machines

verwijderen ze bomen en takken die de weg naar de Heidkopf Turm versperren.

Tja, dan maar geen Heidkopf Turm ... Op de terugweg begint het bij tussenposen flink te regenen. Even na half een zijn we weer bij de auto.

We hebben 6,02 km gelopen, zijn 164 m gestegen - en gedaald - met een hellingspercentage van 11,8% maximaal. De zuivere wandeltijd was 1:31:21 uur. Op naar de lunch in ons hotel!

Foto-impressie

Wandeling naar de Heidkopf Turm

Zaterdag - reisdag

De vakantie zit er weer op. Was een prettige week, heerlijk gewandeld én een heel goed hotel: ruime kamer met veel licht, een prettige bar met ruime zitjes en een lounge, een gezellig restaurant en vriendelijk personeel. We komen hier zeker terug!

De terugreis verliep op zich goed, maar in Duitsland veel 'Baustellen' en in Nederland veel files. Uiteindelijk waren we bijna vijf uur onderweg.