Herfstvakantie 2019 - Frankenau (2)

Dinsdag 22 oktober

We hebben maandag gewandeld, dus vandaag een beetje rondrijden en een stadje bezoeken. Na het ontbijt rijden we naar Fritzlar, een stadje met een ommuurd oud centrum met een mooi plein met veel vakwerkhuizen.

Er schijnt zowaar een zonnetje. Kortom we gebruiken de koffie aan de Marktplatz op het terras van 'das Nagel'. Na de koffie lopen we nog wat rond, lopen wat winkeltjes in en uit. Er zijn een paar zijstraatjes die op het plein uitkomen met enkele leuke winkeltjes.

We zoeken een leuke lunchgelegenheid, maar dat wil niet echt lukken. We besluiten uiteindelijk naar 'das Nagel' van de koffie te gaan. Er is nog net één tafeltje vrij. Het is een zeer druk beklante zaak, een goed teken? Klopt! Vlotte bediening en prima eten. Leuk om te zien hoe die paar serveerster alles onder controle hebben. Na de lunch rijden we bij een flets zonnetje in een half uurtje naar Waldeck, gelegen in het noordelijk deel

Vandaag de noordelijke rondweg - de rode route

van het Naturpark Kellerwald-Edersee.

Het plaatsje met zo'n 6600 inwoners ligt tot 404 meter boven NAP. Er valt weinig te beleven vinden we, een beetje ingeslapen in de herfst?

Maar misschien oordelen we te snel. Vanaf de Edersee zweef je met de Waldecker Bergbahn van de oever van de Edersee naar Schoß Waldeck met museum, restaurant en hotel****.

Onderweg en vanuit het kasteel heb je een prachtig uitzicht op de Edersee. Een tweepersoonskamer met zicht op die Edersee kost € 149,00. Dat is dan wel exclusief het ontbijt van € 14,50 pp.

Waldeck met Bergbahn en Schloß Waldeck

We verlaten het 'boven'dorp met leuk doorkijkje, om langs de Edersee naar NationalparkZentrum Kellerwald te rijden. Helaas, de weg langs het meer is afgesloten voor alle verkeer wegens het gevaar van omvallende bomen.

De beuken zijn ernstig aangetast door schimmel. Het afweersysteem van de beuken heeft het begeven. Het was 13 maanden op rij te warm, daarbij nog twee droge zomers én een droge winter.

Anderzijds moeten we hier ook niet te dramatisch over doen zegt een deskundige. Het geeft de eik een kans die beter tegen droogte kan. Verder geven omgevallen bomen ruimte en licht voor veel andere organismen: de natuur creëert een nieuw evenwicht.

We rijden eerst nog eens stukje langs de zuidkant van het Edermeer, we zien een opvallend lage waterstand.

Na een bezoek aan het NationalparkZentrum Kellerwald, is interessant, rijden we terug naar ons hotel.

Doorkijkje vanuit Waldeck

Woensdag

Hebben we maandag de 'verkeerde', de zuidelijke rondwandeling gelopen, wat trouwens een mooie wandeling was, vandaag gaan we voor de noordelijke rondwandeling. Het zou na de ochtennevel een zonnige dag worden, maar voorlopig blijk daar weinig van, zelfs een beetje motregen, maar dat duurt maar kort.

De noordelijke rondweg vinden we achteraf wat minder dan de zuidelijke. Je loopt voor het overgrote deel door het bos, met slechts af en toe een leuk doorkijkje. Jammer dat de zon weigert door te breken, hoewel een landschap met nevel natuurlijk ook mooi kan zijn.

In net twee uur sluiten we deze  rondwandeling af.

Voor de lunch komen we toch weer terecht in Frankenau bij Die Sonne. We hádden in ons hotel kunnen lunchen, maar we zagen daar de twee oudere mannen zitten die tijdens het diner de vorige avond veel te luid in gesprek waren. Dus toch maar weer naar Die Sonne in Frankenau: 'immer ein Genuß!'

Foto-impressie

Nog een half uurtje ...

Donderdag 24 oktober

Vandaag gaan we naar het ons bekende Marburg. Met name de bovenstad is gezellig met pleinjes en leuke winkels. In de benedenstad vind je meer de ketenwinkels. Het duurt even voor we een parkeergarage hebben gevonden, maar dan lopen we naar de liften die ons in twee etappes naar de bovenstad brengen.

We drinken koffie in de Brasserie in de Reitgasse en slenteren daarna wat rond.

We proberen ook nog een filiaal van Engbers te vinden, maar op het adres wat we via internet vinden is een woonhuis.

Lilian scoort nog mooie wol, maar we kunnen er niet met onze pinpas betalen. Dus lopen we naar de benedenstad om geld te pinnen.

Inmiddels is het lunchtijd en op weg terug naar de wolwinkel lopen we langs 'Gartenlaube', dat lijkt Lilian wel wat. We vinden een gezellig tafeltje achterin. Lilian gaat voor de maaltijdsalade en ik voor de 'Leber Berliner Art'. Goede bediening, kwaliteit is gutbürgerlich. Je kunt in Gartenlaube trouwens ook overnachten: Dobbelzimmer mit Bad/Duche und WC vanaf € 69,00.

Na de lunch lopen we weer naar de bovenstad naar de wolwinkel. Rond een uur of drie hebben we het wel gezien in Marburg en rijden we in 50 minuten terug ons hotel, volgens Volvo On Call gelegen aan een 'Unnamed road'.

Gartenlaube ©

Vrijdag - reisdag

We kijken terug op een heerlijk weekje. Lekker gewandeld met af en toe een zonnetje erbij. Romantik Hotel Landhaus Bärenmühle is ons prima bevallen. Het had wat ons betreft wat drukker mogen zijn in het hotel, soms waren we zo ongeveer de enige gasten bij het diner.

Het hotel ligt verscholen in het bos aan een doodlopende weg. We hadden een mooie ruime en gezellige kamer. Er was zelfs een soort lounge bij het restaurant met open haard, wel een beetje donker - er moet wat te wensen blijven.

Diner en wijnen waren prima. Ontbijt was goed, maar een redelijk beperkte keuze. Vanuit het hotel kun je diverse wandelingen maken. Kortom, hier komen we nog een keer terug ...

Rond half vier zijn we na een vlotte reis weer thuis.