Voorjaarsvakantie 2024 - Mertesdorf (2)

Donderdag

Vandaag wordt het volgens het weerbericht 'Scheißwetter'. Dus niet wandelen, maar een dagje Trier. Het blijft een interessante en levendige stad, een mooi plein de Hauptmarkt, veel historische gebouwen en kerken en het

is volgens sommigen de oudste stad van Duitsland, met niet te vergeten natuurlijk de Porta Nigra of Zwarte Poort. Het is een stadspoort uit de Romeinse tijd. Het bouwwerk is gedateerd in het jaar 170, het oudste en grootste monument van zijn soort in Duitsland.

Na het parkeren van de auto in Galeria Parkhaus Trier eerst maar een kopje koffie in de 'Ratskeller' aan de Hauptmarkt. Ook in Trier zien we veel leegstand. Soms ook een allerlaatste uitverkoop, zoals bij het warenhuis Galeria en warenhuis Galerie, die beide failliet zijn.

We lunchen eigenlijk altijd in Brasserie Trier, maar laten we dit keer eens iets anders proberen. Het word Club Toni. Aardige inrichting en ook leuke schilderijen aan

de muur. De bediening is vriendelijk. We kiezen Lachs mit Reibekuchen und Salat. Het is gewoon erg veel. De zalm is best goed, maar twee dikke Reibekuchen is wel erg veel van het goede.

Kortom dit restaurant is voor ons geen blijvertje. Het blijkt 's avonds meer een club te zijn met, lees ik op internet, af en toe een handgemeen.

Na de lunch nog even rondgelopen in de stromende regen. Nog wat kleding gekocht bij Engbers. Lilian ging voor make-up, die is in Duitsland veel goedkoper dan in Nederland! We zijn de regen inmiddels wel zat en rijden terug naar ons gezellige Hotel Weis. 's Avonds weer een prima diner met wijn.

Porta Nigra

Vrijdag 23 februari

In de voormiddag hebben we in ons hotel allebei een behandeling 'im Wellnessbereich'. Lilian een gezichtbehandeling en Jack een lichaams- massage van 90 minuten.

Maar na het ontbijt eerst nog even naar Echternach. Eerlijk gezegd viel het plaatsje ons wat tegen. Er is een vermoeden van een historisch centrum, met redelijk wat vervallen panden en leegstand. Na de koffie in Hells Bakery gaan we op voor de Wellness in ons hotel!

We zijn allebei erg tevreden over onze behandeling.

Zaterdag

Het is vandaag wisselvallig weer, maar de neerslaghoeveelheden schijnen mee te vallen, dus toch maar een wandeling. we kiezen voor iets simpels, een rondwandeling om de Bostalsee. Aan de oostkant van het meer is

een enorm Center Parks-gebeuren, met restaurants, speelplekken voor kinderen, vakantiehuisjes enz.

Onze wandeling begint aan de rustige zuidwestkant van het meer. Pas later komen we in de 'hektiek' van Center Parks, waar we - het begint net te sneeuwen - even een kopje koffie drinken.

Maar een stukje voor deze koffiestop staat een wel heel bijzonder huis. Je kunt het huis bezichtigen, kost € 12,00 voor ons samen. Dat vinden we toch wel wat veel ...

Na de koffie is het nog zo'n vier km lopen naar de parkeerplaats waar we gestart zijn. Ook aan de westzijde van het meer veel toeristische mogelijkheden, surfscholen, zeilscholen enz. Het is nu nog rustig, maar 's zomers zal dat heel anders zijn!

Nu nog even een lunchplek ...

Een droomhuis?

We rijden door het dorpje Bosen en zien daar een bordje naar 'Seehotel Weingärtner'. Proberen maar! Het is een groot hotel met aan de buitenkant een jaren 60 uitstraling. De officiële naam van het hotel blijkt Victor's Seehotel Weingärtner te zijn, onderdeel van een keten.

In het hotel is een gedeelte voor de lunch, voor dagjesmensen, waar wij plaatsnemen. Daarnaast zijn er restaurants, congreszalen, een spa enz.

Net als het exterieur is ook het interieur wat gedateerd, met wel heel veel hout, maar gelukkig wel écht hout. We kiezen allebei een Flammkuchen mit Lachs, aber ohne Rucola! De bediening is vriendelijk, de Flammkuchen en de wijnen zijn prima. We maken de eigenaresse nog even opmerkzaam op een fout op de website, er staat: 'Weitere Inklusivleitungen' i.p.v. Inklusivleistungen.

Na de lunch rijden we in 33 min. terug naar ons hotel. 's Avonds ons 'galgendiner', in een zeer goed bezet restaurant: weekend!

Zondag 25 februari

Het weekje Hotel Weis is weer voorbij. Ondanks het slechte weer kijken we met veel plezier terug op deze korte vakantie. Heerlijk relaxen, wandelen, bezoek aan Trier in de stortregen, en een hele leuke wijnproeverij door de gedreven en enthousiaste wijnmeester Philipp.

De terugreis verloopt voorspoedig. In Sint-Job- in-'t-Goor tanken we nog even voor € 1,579 per liter. Kom daar in Nederland eens om!

Om 13:55 uur zijn we weer thuis. Op naar de volgende vakantie!

Foto-impressie

De niet bepaald enerverende route