Meivakantie 2022 - Mertesdorf (3)

Donderdag 5 mei

Vandaag dus een wandeling in de buurt van Wadrill, Stadtteil von Wadern im Landkreis Merzig-Wadern, Saarland. Wadrill is ook de naam een riviertje. Het is  17 km lang en stroomt in Rheinland-Pfalz en Saarland.

Route Mertesdorf - Wadrill

We rijden in ruim een half uur naar Wadrill, door een prachtig landschap dwars door de Hunsrück. We tikken zelfs één keer de 600 meter aan.

Jammer dat het landschap regelmatig verziekt wordt door de vele windturbines.

In Wadrill komen we al snel bordjes tegen met 'Harteichhütte', het startpunt van onze wandeling.

We parkeren tegenover de hut. Begschoenen aan en gaan! We buigen al snel naar rechts de asfaltweg af naar een bospad. We zaten op redelijke hoogte (455 m.), maar het pad gaat alleen maar omlaag richting het riviertje de Wadrill, met aan de andere kant van het riviertje de L150. Na een kleine 20 minuten zijn we 350 meter gedaald, tot 105 m. Het pad, soms smal en dan weer breder loopt door een mooi bosgebied. Geleidelijk aan begint de weg weer te stijgen. Rechts naast het riviertje zien we de ruïne van Burg Grimberg. Hier werden vroeger heksen processen gehouden. Tegenwoordig wordt

de ruïne gebruikt voor bruiloften en partijen. De weg blijft maar stijgen. Rechts van ons zien we aan overkant van de Wadrill aan de L150 het Grimberghof liggen. Ziet er nu erg gesloten uit.

Even later buigt de weg - we stijgen nog steeds - naar links. We maken  nu eigenlijk een omtrekkende rond de

de alm en lopen langs de grens tussen Saarland en Nordrhein-Westfahen.

Na een kleine anderhalf uur komen we aan

bij het uitzichtpunt over de alm en de omgeving.

Van hieruit lopen we langs de rand van de alm naar beneden naar de Almweg. Aan deze weg een flinke uitspanning met groot terras, maar nu gesloten.

We vervolgen de Almweg naar het dal en zijn na 1:48:21 uur zuivere

Uitzicht over de alm in zuidelijke richting [heb de windturbines weggepoetst]

wandeltijd weer bij de auto. Op deze doordeweekse dag is ook de Harteichhütte gesloten. Dan maar richting

hotel. Misschien vinden we onderweg nog een leuk restaurant ...

Het wordt dus een late lunch op het zonnige terras van ons hotel, met een heerlijk wijntje.

's Avonds het gebruikelijke goede diner. Na het diner gaan we nog even in de ruimte bij de bar zitten voor een afzakkertje.

Rondwandeling Wadrill Almglück

Vrijdag - reisdag

Na een goed ontbijt rekenen we af. Van de eigenaar - een nogal druk en aanwezig iemand - krijgt Lilian nog een mooie fles wijn in haar handen gedrukt. Na 4:13 uur rijden zijn we na diverse files in België en Nederland weer thuis.

We kijken terug op een heerlijke vakantie in een goed hotel. Drie dagen gewandeld, een dagje Trier, lekker ontspannen. Wat wil je nog meer ...

Het plaatsje Mertensdorf temidden van de wijngaarden stelt niet veel voor, maar het ligt vlak bij Trier, tegen de Hunsrück aan en ook andere leuke plaatsjes aan de Moezel zijn snel te bereiken.

Kortom, dit hotel houden we er in.