Rüdesheim - Abtei St. Hildegard - Assmanshausen - Rüdesheim

Meivakantie 2018 - Rüdesheim 2 - 2

Dinsdag 1 mei

Na een prima ontbijt met opnieuw een glaasje sekt, moeten we besluiten wat we gaan doen. Het weer is wel wat beter dan maandag, maar echt zonnig of warm is het niet. Er staat nog veel wind.

We besluiten een beetje rond te touren. Er zijn diverse activiteiten op deze vrije dag in Duitsland, met name bij wijnboeren.

Uiteindelijk komen we weer terecht in Kiedrich waar we in maart gewandeld hebben en waar we toen wat gedronken hebben in Kiedricher Hof.

Kiedricherhof ziet er in de zon een stuk vriendelijker uit, maar vanwege de wind gaan we toch maar binnen zitten.

We gaan allebei voor een Frühlingssalat en nemen er één Tapasteller bij. Uiteraard begeleid door witte wijn: een Spätburgunder en een Grauburgunder.

Na de lunch rijden we op ons gemak naar ons hotel terug, waar we ons verpozen op het terras. 's Avonds weer goed gedineerd. Zoals eerder geschreven is het eten goed, maar niet bijzonder, zeg maar gutbürgerlich.

Woensdag 2 mei

Na een prima ontbijt - zonder sekt dit keer - besluiten we de wandelschoenen aan te trekken. Het is vrij zonnig, wat warmer en minder winderig dan dinsdag.

Rüdesheim - Abtei St. Hildegard - Assmanshausen - Rüdesheim

We hebben gekozen voor een wandeling vanuit Rüdesheim. We gaan met de Seilbahn omhoog en lopen dan route 38 uit de Kompass Wanderführer Taunus. Maar, we lopen de route in tegenovergestelde richting, zodat we rond lunchtijd in Assmannshausen zijn.

Het is heerlijk wandelweer en de route is heel afwisselend met schitterend uitzichten. Na de Abtei St. Hildegard (215 m) volgen een paar flinke klimmetjes.

Eenmaal op hoogte (300 m) lopen we door velden met koolzaad. Bijzonder dat we vervolgens een stukje langs een vrij drukke weg moeten lopen voordat er weer een wandelpad richting Aulhausen opduikt.

Na Aulhausen vervolgen we onze weg richting Assmannshausen. Daar nemen we het er even van op het terras van de Alte Bauern Schänke. Bij de grote salade en de gerookte zalm met rösti drinken we een heerlijk glas koele riesling.

Vervolgens dalen we af richting Rüdesheim. Een oudere man geeft ons het advies niet de borden richting Rüdesheim te volgen, maar gewoon de weg boven de spoorlijn te nemen, want de deuren die de weg afsluiten staan open.

Het klopt helemaal, maar het is toch nog een dik uur lopen naar Rüdesheim. Tegen half vier zijn we na 14,6 km en 3:32 uur zuivere looptijd weer in ons toeristisch stadje.

We lopen gelijk even door naar Jacobsklause, om een tafeltje te reserveren voor het diner, maar helaas: 2 mei Ruhetag.

We besluiten maar niet elders te reserveren en te zien hoe het loopt. 's Avonds slenteren we door het stadje en kiezen uiteindelijk voor Hotel Lindenwirt, vlak bij ons eigen hotel.

We zitten op het terras waar we muzikaal onderhouden worden door een accordionist die af en toe een grapje vertelt waar hij vooral zelf hartelijk om lacht. Het eten is prima! Dat geldt zowel voor de 'Spargel mit Zander und Sauce Hollandaise' als de 'Wildbratwurst'.

Na het diner nog even een afzakkertje op ons 'eigen' terras.

Donderdag 3 mei

Toch nog maar een dagje naar Mainz. We nemen weer de trein, lekker relaxed. In Mainz beginnen we met een kopje koffie op het terras van Café Extrablatt aan de Schillerplatz. Daarna lopen we wat rond, helaas geen markt vandaag! Lilian scoort nog een leuk jasje.

We hebben besloten in ieder geval niet te gaan lunchen bij restaurant Incontro, maar eens iets ander te proberen.

Het wordt wel een Italiaans restaurant, maar nu 'Da Vito'. Het ligt op de hoek van de Augustinusstraße en de Holzstraße en heeft een heerlijk beschaduwd terras.

Lilian gaat voor de vegetarische pizza en ik kies de Combinazione di Tortelloni. Echt heerlijk en wat een prima wijnen! Dit restaurant is écht de moeite waard.

Na de lunch weten we toch nog een Engbers te vinden, waar ik wat kleding aanschaf voor de zomer. Daarna weer met de - overvolle - trein naar huis, om 's avonds ons galgenmaal te genieten in ons hotel.

Vrijdag 4 mei - reisdag

Dat was een heerlijke vakantieweek: misschien wat weinig dagen gewandeld, maar dat komt een volgende vakantie wel goed.

Het hotel is ons opnieuw prima bevallen. Het zou zomaar kunnen dat we hier een volgende korte vakantie opnieuw naartoe gaan.

Laten we het niet over de terugreis hebben: veel files en vertragingen, zowel in Duitsland als in Nederland.