Herfst 2017 - Bacharach (3)

Donderdag 19 oktober - Wiesbaden

En het blijft maar mooi weer! Gisteren gewandeld, vandaag dus weer naar een 'plaatsje'. Nou ja ... plaatsje: Wiesbaden, de hoofdstad van Hessen.

Uiteraard reizen we weer met de Mittelrheinische Bahn, en nu naar Wiesbaden. Hiervoor moeten we overstappen in Mainz en zijn zo - met vertraging - ruim een uur onderweg.

Kopje koffie in de zon

hoofdgerecht. De rekening is verrassend laag, twee voor- en hoofdgerechten met wijn en koffie: nog geen € 20! We come back!

Daarna wordt de jacht op laarsjes in alle hevigheid voortgezet en uiteindelijk met succes! In Galeria Kaufhof vindt Lilian de laarsjes die ze zoekt, nou ja, bijna. Maar goed er moet iets te wensen blijven ...

We kijken ook nog even rond bij Saturn voor de prijzen van A3 printers - leuk voor Jack, maar daarna lopen we het centrum uit naar het Hauptbahnhof. Wiesbaden komt op ons toch vrij druk en ongezellig over met veel verkeer.

Chillers

Bij het station drinken we nog wat bij Chillers, een café met Californische inslag: surfing, never leave the beach! Vriendelijke personeel en goede wijn.

Daarna brengt de Mittelrheinische Bahn ons via een overstap in Mainz weer naar Bacharach.

Vrijdag

Na het ontbijt pakken we in en rekenen we af bij de vriendelijke chefkok annex eigenaar en gaan we richting Nederland. Omdat de Rijn altijd een boeiend schouwspel biedt, volgen we die eerst een flink stuk, voordat we de snelweg pakken. Deze route reden we al eerder.

Aken

Het leek ons leuk om langs Aken te rijden en daar nog even rond te kijken en te lunchen. Een parkeerplaats in het centrum is snel gevonden, evenals een koffiegelegenheid.

Het is vrij zonnig, maar het waait behoorlijk. We lopen wat rond in het vrij kleine historische centrum. De stad is aan het eind van WW II voor het grootste deel verwoest, omdat de stad onderdeel was van de Siegfried Linie en de Duitsers heftig verzet boden op de geallieerde aanvallen.

We drinken nog een glaasje wijn in eem modewinkel, waar een presentatie was van bacchus.de: echt prima wijn, maar de vertegenwoordiger baalde ervan dat hij vooral buitenlandse bezoekers heeft: bacchus kan alleen in Duitsland leveren. Daarna maar snel lunchen.

We kiezen voor de Ratskeller, gelegen aan de Markt. Ziet er van buitenaf goed uit, een historisch pand onderdeel van het Rathaus.

Beneden is de bar (op dit moment leeg). We kunnen beneden lunchen in een vrij lange smalle ruimte, maar gaan de trap op naar de eerste verdieping met dezelfde ruimte, maar dan wel met een aardig uitzicht. Met de trap kun je verder naar de tweede verdieping met een ruimere eetzaal.

We kiezen een plaatsje op de eerst verdieping en kiezen allebei voor de gerookte zalm met een glas droge witte wijn. Al snel krijgen we wat brood met wat boter en Schmalz. De zalm is prima, de wijn is goed, maar wel duur: € 7,00 per glas (0,2 l).

Files

Vervolgens snel naar huis ... was dat maar waar! Zodra we de grens over zijn, beginnen de files. Rond Rotterdam is een volledige verkeersinfarct door een blokkade van de Beneluxtunnel.

Na ruim 4 uur zijn we rond half zeven 's avonds thuis.

Terugblik

Een heerlijke week! Gezellig sportief samen dingen doen, bezig zijn ...

Het hotel viel wat tegen. Het diner was steeds prima, evenals de wijnen. Het ontbijt was niet meer dan standaard.

Jammer dat na het diner de tafels in de eetzaal al werden ingedekt voor het ontbijt. Een hint om te vertrekken? Er was geen bar of lounge, om 21:00 uur 'verplicht' naar de kamer? Niet echt gezellig. Uiteraard kun je nog wat gaan drinken in bijv, de Kurpfälzische Münze of Altes Haus. Maar het zou toch leuk zij als er in het hotel nog 'iets' was.

Het hotel ligt aan de stadsmuur met aan de andere kant een spoorlijn, waar ook 's nachts goederentreinen voorbij razen.

We zijn nu twee keer met veel plezier in Bacharach geweest, maar voorlopig is dat wel genoeg.

Vanuit het station lopen we richting centrum. We passeren daarbij drukke wegen met stoplichten. Een ongezellige start.

Als we de drukke wegen gepasseerd zijn, lopen we een stukje door en komen in een parkje met een terras van Mathilda Restaurant & Weinbar waar we een kopje koffie drinken in de stralende zon.

Daarna lopen we naar het centrum, inderdaad autovrij, maar niet écht gezellig, veel keten winkels. We lopen schoenenwinkel in en uit, maar het échte laarsje voor Lil wil nog niet opstaan.

Daarom maar eerst lunchen.

Er is een duidelijke 'eetstraat', de Goldgasse: alleen maar restaurants met terrassen. Lijkt wat op de

Op naar het centrum!

'eetstraten' in Leipzig. We laten ons verleiden door  een ober van Comeback. Het is een Italiaan restaurant, met een speciaal lunchmenu met voor- en