Meivakantie 2016 - Bacharach (2)

Vrijdag 6 mei

Na een prima nachtrust en het matige ontbijt met de inmiddels bekende onpersoonlijke bediening naar Bingen. Na een treinreis van ruim een half uur, met een lange stop in station Bingen Hbf, komen we aan op station Bingen Stadt. We vinden al snel een leuk terras aan een zonnig plein.

Na de koffie lopen we door het niet zo gezellige centrum en ik scoor - dankzij aandringen van Lilian - zowaar twee leuke wandeloverhemden van McKinley. Daarna gaan we naar Museum am Strom, waar we de tentoonstelling over Hildegard von Bingen bekijken. Zeer interessant, maar met name Lilian had graag ook wat muziek van Hildegard gehoord.

Mmm, tijd voor de lunch. We besluiten te lunchen in het in de bovenstad van Bingen gelegen kasteel: Burg Klopp.

Prachtig gelegen. Op het terras heb je een schitterend uitzicht, niet alleen over de niet zo mooie stad Bingen, maar ook over de altijd levendige Rijn en de wijnbergen.

Lunch en wijn zijn heerlijk.

Hierna maar weer terug naar Bacharach: Bingen is niet zo spannend.

's Middags nog een wijntje gedronken op het gezellige en zonnige terras van Zum grünen Baum.

's Avonds heerlijk gegeten in het Rhein-Hotel. Daarna nog een afzakkertje genomen in de Kurpfälzische Münze.

Zaterdag

Tja, vandaag wandelen of niet... Het wordt wandelen in Mainz. Na de relatieve teleustelling over de stad Bingen van gisteren, gaan we slenteren in Mainz. Na een treinreis van 32 minuten met de Deutsche Bahn arriveren we op het Hauptbahnhof van Mainz. Het zou een half uur lopen zijn naar het centrum, maar goed, tijd genoeg. Na een kwartier zijn we er echter al. Op een groot plein met diverse terrassen nuttigen we een kopje koffie. Omdat ik net m'n zoveelste leesbril kwijt ben geraakt, even langs bij Apollo-Optik voor een nieuwe.

Zondag 8 mei

Het zit er weer op. Na het onbijt de spullen in de auto en wegwezen uit dit slechte Hotel am Markt, maar leuke plaatsje Bacharach.

We besluiten nog een stukje langs de Rijn te rijden en te stoppen in Ahrweiler. Het historische centrum is ons bekend. Heb hier heel lang geleden in Hotel zum Stern overnacht. Vorig jaar zijn we er op de terugweg van wintersport gestopt voor de lunch.

Het is nu echter koffietijd en we vinden een plekje op het zonnige terras van Hotel zum Stern, het is gezellig druk. Na de koffie, slenteren we nog wat rond en lopen vervolgens terug naar de auto om onze weg naar huis te vervolgen.

Na een korte stop in Hotel NH Eindhoven Conference Centre Koningshof met vriendelijke bediening, zijn we tegen vieren weer thuis. Het 'feest' gaat daar nog even door met een door Ileen en Joost voorbereide bbq, waarbij Rinie en Miriam ook aanwezig zijn: gezellig!

Samenvattend

Het was een leuk weekje. Het plaatsje Bacharach is gezellig, wel toeristisch, maar toen wij er waren was dat niet hinderlijk. Bacharach ligt aan diverse wandel- en fietsroutes.

Hotel am Markt was niet bepaald een succes, maar gelukkig hebben we - mochten we hier nog een keer heengaan - een uitstekend alternatief: het Rhein-Hotel.

We hebben ons een aantal dagen verplaatst met de trein, dat was best wel relaxed. En het weer? De voorspellingen waren de dagen voor ons vertrek allerbelabberst. Maar het blijft duidelijk een weersvoorspelling, want het weer was perfect!

Daarna lopen we verder het centrum in. Er is een grote markt rondom de Mainzer Dom: de 'Wochenmarkt', met vooral groente, fruit, vis, vlees, vleeswaren en wijn. We slenteren verder naar de Augustinerstraße, waar iedereen kijkt en bekeken wil worden.

Lilian scoort bij Gabriele Mode twee leuke jurken. Na de koffie bij een Italiaan op een hoek, besluiten we weer terug te lopen omdat er volgens mijn app een heel goede Italiaan zit in de Augustinerstraße 57: Incontro.

We moeten even wachten op een plaats op het terras, maar die komt al snel vrij en de tafel wordt keurig ingedekt.

Lilian gaat voor Grigliata mista pesce en ik voor de Filetto di Tonno al sesamo e caponata. Daarbij natuurlijk wat Pinot Grigio en Aqua Panne.

Het eten is werkelijk heerlijk! Ook de plek op het terras is gezellig: al die mensen die voorbij paraderen...

Na deze heerlijke lunch lopen we op ons gemak terug naar het station.

Opvallend is daar de massale aanwezigheid van de politie: was er een voetbalwedstrijd?

Augustinerstraße

Ook opvallend in de trein terug is het drinkgedrag - bier en sekt - van sommige groepjes lallende en zingende treinreizigers. Rond 17:30 uur zijn we terug in Bacharach. 's Avonds dineren we weer in Rhein-Hotel.